forklar meg denne
hvordan regnes denne ut
(3x - 2)(4x +3) - (x + 3)(2x - 5) = (2x + 1)(5x - 2)

Einar

Answer by Theo(13342)

(3x-2) * (4x+3) = 12x^2 + x - 6

(x+3) * (2x-5) = 2x^2 + x - 15

(12x^2 + x - 6) - (2x^2 + x - 5) = 10x^2 + 9

(2x+1) * (5x-2) = 10x^2 + x - 2

left side of equation = 10x^2 + 9
igjen side av ligningen = 10x^2 + 9

right side of equation = 10x^2 + x - 2
rett side av ligningen = 10x^2 + x - 2

you get:
du bli :

10x^2 + 9 = 10x^2 + x - 2

solve for x to get:
oppklare for x å bli :

answer is:
svaret er:

x = 11

substitute in your original equation to get:
erstatning inne din original ligningen å bli :

1219 = 1219 confirming your answer is good.
1219 = 1219 bekreftende din svaret er fint.